Práve tu sú 87 návštevníci a žiaden člen nie je on-line
Studio 500 series |
Stereo tuner ST-515 Stereo cassette deck TC-U5 Stereo amplifier TA-515 |
Čo je doma, to sa počítááá!!!
Pokračujem vo víťaznom ťažení pri zhromažďovaní krásnych SONY komponentov. Podarilo sa mi získať do zbierky päťstovkovú radu komponentných kúskov, ktorú mala firma SONY v ponuke v katalógovom výbere z rokov 1978 - 1979. Na tomto odkaze si môžete pozrieť, čo sa ponúkalo, keď som mal 8 rokov a o LED displeji som nemal ani poňatia. V našej republike dominovali akurát tak kryštálkové rádioprijímače sovietskej výroby a továreň Tesla sa snažila chytať dych z rany zavedenia tranzistorových prvkov do svojich modernizovaných výrobkov. Pamätám sa, že sme mali malý tranzistorový prijímač Orbita II, ktorý onedlho vymenil výdobytok produkcie Tesla - Rádioprijímač Domino. Ten je zakonzervovaný u mamy a naň tiež ešte príde jeho čas, pretože so mnou úspešne prežil detstvo až do dospievania, kde ako moji skalní znalci vedia, ho vymenil rádiomagnetofón z Tuzexu - Toshiba RT-6015.
Skôr než pristúpim k predstaveniu zostavy, dajme si pár slov o tom, ako sa vlastne dostala ku mne domov. Môže za to Vinco, ktorý istý čas uverejnil na jednom inzertnom portáli ponuku, ktorá mi pár dní nedala spať, pretože urobil to, čo z duše nenávidím: Neuviedol cenu a namiesto cifry, civela na kupujúcich formulárová hláška "Dohodou". Poviem úprimne, takéto ponuky typu "dohodou", alebo "ponúknite", ma odrádzajú a veľa vecí som takto možno prepásol, ale hrdosť mi vo veľa prípadoch nedovolí vtierať sa a žobroniť o zistenie výšky sumy, ktorú by chcel majiteľ niečoho za svoj predmet ponuky dostať. Avšak toto bol výnimočný prípad, zakopal som svoju hrdosť hlboko pod zem a poďme mailovať Vincovi, pretože som sa chytil jeho obligátnej vety: "svoju predstavu o cene mám, ale nemusí byť pevná a rozumná dohoda pri serióznom jednaní je vždy možná". No a keďže sa sám považujem za seriózneho kupujúceho (samochvála), veril som, že podľa jeho slov k dohode určite dôjde. Ako vidíte došlo a dokonca nad moje očakávania!
Who is Vinco?
Fotografie sú autorovým duševným vlastníctvom - všetky práva vyhradené! © Vinco 2011 |
Stereo tuner SONY ST-515
Hodil som si kockou a rozhodol, že nezačnem od podlahy, ale od vrchu. Na výslní celej zostavy honosne tróni tuner SONY ST-515 s kombinovaným zobrazovaním naladenej frekvencie. Na jednej strane sa o informáciu naladenej frekvencie stará klasická rádioškála analógového tunera s ukazovateľom polohy, a na strane druhej, veľký LED displej zobrazujúci naladenú frekvenciu v číslicovom poňatí, plus indikácia sily signálu v krásnej tyrkisovo - azúrovej farbe. Záleží od Vášho nastavenia monitoru. Voľným okom posúdené je to skôr azúrový odtieň. Celé farebné vyladenie je úchvatné. Strieborný kryt a prevedenie, ktoré je na rádioškále podsvietené klasickým žltým svetlom zo žiarovky dopĺňa už spomínané azúrové vysvietenie LED displeja naladenej frekvencie. Núka sa tu položiť otázka: Aký je to vlastne tuner? Analógový, alebo nebodaj digitálny? Otázka na mieste, tu je vysvetlenie. Pri pohľade na túto fotografiu je zrejmé, že je to analóg. Krásny kovový ladiaci kondenzátor to starostlivo prezrádza. Celé srdce LED zobrazovača naladenej frekvencie sa nachádza v pravom hornom rohu tejto fotografie. O jeho správny chod sa stará okrem iného aj mohutný integrovaný obvod, ktorý vidíme tak z 3/4 pohľadu. Z prednej strany pohľadu zvrchu vyzerá otvorený prístroj takto. Je na mieste nezanedbať informáciu o jednej veľmi zaujímavej funkcii, ktoré tieto tunery mali. Mechanické "záložky", ktoré vidíte na fotke nám pomáhajú orientovať sa na analógovej rádioškále. Ako to funguje? Nabehnutím analógovej tyčky, ktorá nám ukazuje naladenú frekvenciu na jednu zo "záložiek" a následným stlačením a podržaním želaného tlačidla AM, alebo FM rozsahu (záleží ktorý rozsah si želáme "uložiť" do pamäte), posúvame tyčku ladiacim gombíkom na frekvenciu, kde hrá naša obľúbená stanica. Uvoľnením tlačidla AM, alebo FM táto záložka ostane na naladenej stanici. Tento úkon môžeme zopakovať z ostatnými záložkami ešte štyri krát, pretože prístroj umožňuje rozmiestniť si po 5 záložiek z každého rozsahu. 5 AM a 5 FM. Mechanizmus celého systému si vysvetlíme teraz. Modrý pásik predstavuje posuvný mechanizmus, ktorý keď stlačíme želaný rozsah, na jeho druhom konci sa odistí západka, ktorá umožní posúvať tou záložkou, ktorá sa práve nachádza na ladiacej tyčinke a umožní ju "prepraviť" na zvolené miesto. To isté môžeme urobiť s ostatnými záložkami, ktoré čakajú na presun. Túto veľmi užitočnú funkciu privítajú hlavne tí, ktorí si polohy svojich obľúbených rozhlasových staníc vyrývali nožíkom, alebo iným škrabadlom na predné panely rádií. Samozrejme na moju všeobecnú zúrivosť, pretože takýto panel sa nedá nijak zaretušovať. O to horšie, že takéto ryhy sa umiestňovali hlavne na priehľadné plexisklá. Už iba jasám od radosti, keď kupujem nejaký rádiomagnetofón a predošlý majiteľ si naň zaznačil polohy staníc "iba" alkoholovou čiernou fixkou. Opatrné odstránenie takého neduhu je už iba otázka 5 sekúnd.
Dobre odtienený citlivý tuner, poctivý zdroj a snaha vyrobiť kvalitný konkurencieschopný výrobok zaraďuje aj tento tuner medzi svetové zberateľské vychytávky vo svojej kategórii, ktorých je žiaľ každým mesiacom na svete menej.
Stereo cassette deck SONY TC-U5
Stred obloženej žemle reprezentuje stereofónny kazetový deck SONY TC-U5. Roky staroby tu tak isto zohrali svoju úlohu. Jednak mechanika bola veľmi unavená a na druhej strane elektronika potrebovala tiež kúsok starostlivosti. Po otvorení sa vyskytla na stole takáto kôpka krytov a panelov. Po tomto odstrojení sa mi naskytol prekvapivý pohľad, vnútro decku bolo dosť zapratané. Robustná mechanika tiež dokazuje, že sa na tomto prístroji vývojári narobili viac ako pri bežných strojčekoch. Nebola extrémne znečistená, ale čisteniu sa nevyhla. Pre jednoduchší prístup bol servisákom zjednodušený život vytvorením manipulačného priestoru po odňatí spodného krytu. A tu sa nám už naskytuje pohľad na naháča. V takomto stave sa už dá pristupovať k vyberaniu ďalších dielov. Prvá bola samozrejme mechanika, ktorú som kompletne preremienkoval a pregumičkoval. Našťastie remienky a gumičky netiekli, takže ich stačilo z mechaniky iba jemne povyberať. Takýchto prípadov som si užil už dosť doteraz, a som rád, že som bol od toho aspoň v tomto prípade ušetrený. Po preskúmaní rozloženia dosiek som sa ale už menej tešil na jeden úkon, ktorý som musel podniknúť. Vybranie potenciometra REC level-u z dosky a jeho kompletné rozobranie. V tomto sa mi fabrika vypomstila, ale nebolo to nič nedosiahnuteľné. Po vybraní analógových budíkov a uvoľnení celej DPS sa mi ako tak podarilo vybrať spomínaný tandemový potenciometer. V tejto fáze je rozobraná jeho prvá polovica, po úplnom rozobraní ostala iba oska. Potenciometer bol zaplavený niečim čiernym, mazľavým, špinavým, čo bolo treba samozrejme odstrániť a modliť sa, aby bola odporová dráha čo najmenej dodrásaná. Našťastie vyzeralo to horšie ako nakoniec bolo, potenciometer je vyčistený, zakonzervovaný a funguje na 99%, čo je na výstavné účely viac ako postačujúce.
Celkový vizuálny stav je veľmi dobrý, takže sa nekonalo žiadne drhnutie potenciometrových gombíkov, ani ničoho iného od cigaretových zapackancov alebo inej hávede.
Nesmiem opomenúť zoznámiť vás aj s funkciami tohto decku. V prvom rade spomeniem vyhľadávanie skladieb pomocou funkcie AMS, pri ktorej nám pomáha červený 7-segmentový LED displej. Tým istým prepínačom sa volí aj funkcia MEMORY, zastavenie prevíjania v momente, kedy sa dostane mechanické počítadlo na stav 000. V spodnej časti sú ovládacie páčkové prepínače na aktiváciu DOLBY NR systému redukcie šumu, 3-stupňové nastavenie predmagnetizácie BIAS (LOW, NORM, HIGH), voľba typu pásky (Fe, FeCr, CrO2) a prepínač voľby vstupu (mikrofónny a linkový zadný RCA). Na prednom paneli sa o dominantnú vizualizáciu starajú dva podsvietené analógové ukazovatele úrovne audiosignálu a potenciometrické ovládanie vstupnej záznamovej úrovne osadené dvojitým gombíkom na tandemovom potenciometri. Slúchadlový výstup na 6,3mm jack je opäť z nepochopiteľných dôvodov pevný, nedá sa nastavovať hlasitosť. Chápem, že sa ovládanie hlasitosti v slúchadlách montovalo iba do lepších mašín, ale že by fabrika až tak šetrila na materiále neviem a dnes nám to už nikto zodpovedný asi nepovie. Čo dodať na záver? Asi kliknutie na fotografiu na pravoboku. Tá hovorí za všetko. Veľmi pekný kus nábytku.
Stereo amplifier SONY TA-515
Finišujeme posledným kúskom v zostave a je ním stereo zosilňovač SONY TA-515 s výkonom 2 x 40W pri záťaži 8Ω. Pripojiť naň však môžeme reprosústavy v impedančnom rozsahu od 4 - 16Ω. Disponuje vstupmi AUX, Tuner, MM Phono, Tape 1 a Tape 2. Reprovýstupy majú dve vetvy, takže sa zo zadnej strany dajú pripojiť dva páry reprosústav A a B. Korekcie sú dvojzložkové - BASS, TREBLE a ovládanie završuje potenciometer na vyváženie stereováhy BALANCE. Samozrejme nesmie chýbať mohutný ovládač hlasitosti VOLUME v podobe najväčšieho gombíka umiestneného v strede predného panelu. Smerom doprava nájdeme prepínač na potlačenie vstupného signálu s bránou -20dB a vedľa neho tlačidlo fyziologickej regulácie úrovne tichého posluchu LOUDNESS. Po otvorení prístroja vidíme vzorový poriadok a dobré usporiadanie jednotlivých prvkov. Odňatím spodného krytu máme zase plný prístup k zaletovaným súčiastkám zo spodnej strany DPS. K zosilňovaču je možné pripojiť aj druhý deck a to cez predné zdierky, kde na to slúžia dva 6,3mm stereo jack konektory.
Zaujímavou bižutériou, ktorú tento prístroj má, je možnosť zapojenia mikrofónu, čo by nebolo až také zaujímavé, ale pozor, na spracovaný zvuk z mikrofónu je možno ešte primiešať reverbový efekt, ktorý sa reguluje posledným potenciometrom na pravej strane prístroja.
Reverb? Čo to je? Je to zvukový efekt, inak povedané aj HALL, skrátka nie je to opakovaná ozvena ako ECHO, ale vytvorenie dojmu zvuku v priestore rôznej veľkosti (štadión, kostol, hala (small room, large room), Canyon atď.). Tento reverb je pevne nastavený na svoju "veľkosť" a ovláda sa iba mixing, teda pomer hlavného signálu a efektu. Na moje gusto je tento hall príliš "kratky", ale radšej budem hodnotiť účel tohto zosilňovača v iných dimenziách. Povedzme si ešte niečo k tomuto efektu. Jeho mozgovňa je ukrytá na zadnom paneli zosilňovača a čo je dôležité, musíme si povedať, že sa jedná a mechanický - analógový efekt na princípe pružinového hall-u. Ten bol tiež pošahaný, ale nakoľko pravdepodobne mašina prešla veľa kilometrov z bodu A do bodu B a pri doprave sa mohlo všeličo stať, bolo treba túto jemnú mechaniku uviesť do prevádzkyschopného stavu. Pružina efektu je veľmi citlivá a rozochveje sa už pri miernom fúknutí do nej. O jemnosti zariadenia svedčia aj vlásočnicové káble vedúce z jadier indukčných cievok. Práve tu sa vytvára onen priestorový efekt reverbácie za pomoci jemnej pružiny. Pred mechanickými poškodeniami a vonkajšími vplyvmi ju chráni pevný oceľový kryt pripevnený na zadnú časť prístroja skrutkami s metrickým závitom. V článku o SHARP GF-777 som tiež písal o pružinovom halle, ale na tento sa spracovaním nechytá.
Ako súčasný handicap považujem povolené pripojenie prístroja iba na elektrickú sieť 220V, čo je veľmi zlé, pretože pri našom momentálnom napätí v zásuvke miestami aj cez 240V sa môže poškodiť, ako možno aj môj zosilňovač SONY TA-212A, ktorému odišiel jeden kanál. Áno v prístroji sa nachádzajú stabilizačné obvody na napájanie a nemusel to byť práve tento dôvod, ale skutočnosť je nezvratná, právý kanál je značne "zaboostrovaný". Napäťový volič od 220 do 240V by rozhodne prospel. Každopádne to v prístrojoch najviac odnášajú vnútri osadené žiarovky, pretože tie sú napájané priamo zo sekundárneho výstupu transformátora, kde je napätie pri vyššom primáre zákonite vyššie, čo má za následok vyššie napätie na žiarovke aj o 2V. Je však zvláštne, že tuner aj deck z tejto päťstovkovej zostavy tento napäťový volič majú.
Zvuk má tento tranzistorový zosilňovač tradične vyvážený, mäkký a nie je mu čo vytknúť. Uvedomme si, že nepatrí do vyššej triedy Esprit, ktorá sa vyrábala koncom sedemdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov, kde boli aj nároky na súčiastkovú základňu vyššie, čo sa samozrejme v konečnom dôsledku odrazilo ako na kvalite zvuku, tak aj predajnej cene.
S potešením teda uvádzam ďalší oku lahodiaci zostavový exponát do zbierky. Fotografie sú rozdelené v troch galériách, kde si môžete zrekapitulovať ako výstavné fotografie, tak aj všetky fotografie zvútra prístrojov s malým bonusom - Vincovou fotogalériou celej steny zmiešanej 500-vkovej a 300-vkovej série.
V tejto galérii si máte možnosť prezrieť mašinky zvnútra, tak ako ich celý rok nie je vidieť.
No a nakoniec to najlepšie! Vincova galéria tak ako ju sám nafotil a ako ju už nikdy neuvidíme.
2x 300-vková a 3x 500-vková zostava s jedným tunerom ST-515 navrch!
Made in Japan...
Rok výroby: cca 1979
Šírka zostavy: 40,5 cm
Hmotnosť zostavy: Prevzaté z internetu (zabudol som odvážiť)
ST-515 - 5,5 kg
TC-U5 - 6 kg
TA-515 - 7,1 kg
Spolu: 18,6 kg
Späť na hlavný zoznam VINTAGE KOMPONENTY